dimarts, 23 de febrer del 2010

Crítica Literària

Llibre: Londres nevat
Autor: Jordi Llavina
Editorial: Ed. Amsterdam


L’he  llegit  que  encara  era calent: primera edició novembre del 2009. Me’n vaig comprar  sis,  de  llibres,  aquella tarda,  però  aquest  va  ser  el primer que vaig agafar. Sentia una gran curiositat per conèixer què ens deia en el seu nou llibre  un  home  com  Llavina que  ha  tocat  tots  els  Camps relacionats  amb  la  literatura i des de  tots els angles: autor de  poesia  i  narrativa,  crític literari, presentador de ràdio televisió, membre de jurats de premis literaris... No m’ha decebut,  tot  el  contrari,  us  el recomano!

Londres nevat és un recull de sis  contes  que  escapen  una mica  a  la  concepció tradicional que defineix el conte com a relat breu i rodó, en el sentit que se segueix un únic fli argumentatiu i acaba amb un element que aporta un desenllaç amb una certa sorpresa. En els contes  de Llavina,  hi  ha  tècnica. Perquè hi ha moltes lectures  al darrere.  I de mateixa manera  que  la  fusta  de  roure dóna al vi un buquet específic, així mateix els caldos que surten de la ploma de Llavina s’han  impregnat  d’una  solera
que els dóna cos, força  i aroma.

El  primer  conte,  Nosaltres també esperem, té el regust de Patricia Highsmith. Sí, té una atmosfera en  la que es barregen una tendresa continguda i un drama que només s’insinua, una mescla explosiva que ens arrossega.  En  aquest  conte Llavina  juga  amb  diferents punts de vista,  repeteix situacions  i  frases,  i  cada  vegada hi  afegeix  una  peça més  del puzle,  fins  que  obtenim  una imatge més o menys clara de la  situació.  És  un  conte  sorprenent i molt inquietant.

El  segon conte, Un  tal Amat, s’ha  criat  a  la  bodega  d’Isak Dinesen. No en tinc cap dubte perquè Llavina no se n’amaga: menciona l’autora en el primer relat, un nom deixat anar com de  passada  i  que  jo  he  caçat al  vol;  és  la  referència  clara a la font de la que es nodreix. La  tècnica  d’Un  tal Amat  és cent per cent dinesiana: un encadenat  d’històries  inserides compliquen la trama. Els salts temporals, els canvis d’espai, les  cites  i  les  frases  brillants s’alternen amb els retrats psicològics  clavats  com  anuncis en un  taulell.  I en acabat, tots  aquells  salts  resulta  que anaven en una mateixa direcció. Només amb un bon domini dels recursos literaris es pot fer una barreja tan arriscada i aconseguir  que  funcioni  amb precisió. 

Ara  bé,  on  Llavina  trenca totes  les  normes  i  formes  és al conte (conte?, no, no és pot dir que sigui un conte!) Hand & Racquet  el qual,  indirectament, dóna títol al llibre: Londres  nevat.  Aquest  conte  no és  un  conte  (massa  llarg  per dir-ne conte, 38 pàgines!), no parla de Londres  i menys encara  d’un  Londres  nevat. No parla d’una gorra, —com ens vol  fer  creure  quan  s’adreça amb complicitat a un hipotètic lector— ni parla del pub Hand &  Racquet.  Llavina  parla  de quelcom que ni tan sols menciona. Parla de la vida i de  la mort,  de  les  oportunitats  que hem  deixat  passar  durant  la vida i dels amors que sorgeixen envers allò que ja ha mort, amor per les absències, per les noies mortes  i enterrades, per les coses no viscudes. Llavina és un genuí «adorador de  les pèrdues». Amb una contenció emocional que dissimula darrere  d’una  verborrea  literària que  ens  allunya  aparentment del  tema  de  fons,  es  permet omplir el  relat de cites cultes i noms d’autors de referència, fer salts narratius en els quals ens descriu —al llarg de dues planes senceres!— un quadre de Cézanne vist al museu, reprodueix  una  conversa  amb l’editora —per  enganyar-nos, no  és  la  gorra  allò  que  importa!—  tot per dissimular el neguit  existencial  d’un  home que ha arribat a la quarantena.

A mi no m’has enganyat, Jordi. Possiblement perquè sóc bona lectora  i he après a captar els matisos, a llegir més enllà del que  diuen  les  paraules.  Però també  perquè  aprecio,  per damunt  de  tot,  la  profunda  i treballada  formació  literària. Darrere  els  teus  “contes”  hi ha  un  munt  de  lectures  dels grans mestres, n’explicites els més directes a les notes finals, també  cites,  com de passada, un munt de noms al llarg dels relats. Altres autors, però, han quedat  inserits  en  el  teu bagatge  personal  i  t’han  bastit com a escriptor. Per això pots escriure relats o contes, saltar-te les formes i les normes i fer tot allò que et doni la gana!

Carme J. Huertas
Escriptora

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

 

©2009 Embat | by TNB