dimarts, 23 de febrer del 2010

Entrevista a Celina Lamela

“L’Escola de Música ha de ser un espai pel poble, on tothom pugui accedir a la música i als seus ensenyaments integrals”

Celina Lamela és la directora de l’Escola Municipal de Música de Corbera de Llobregat,  que  consta  d’uns  160  alumnes.  La  Celina  és  directora  a Corbera des de l’any 2001, titulada superior de llenguatge musical i de piano, s’ha especialitzat en la pedagogia del llenguatge musical. És la creadora del projecte de l’escola, que va ser aprovat i posat en funcionament al c/ la Pau on han estat vuit anys fins al dia d’avui.  Després de molts entrebancs, mesos de discussions i obres, finalment ha obert la nova escola de música amb noves instal•lacions necessàries per poder desenvolupar la cultura musical a Corbera. Avui fem l’entrevista a les noves instal•lacions situades al c/ de Casanova, 26


Quines són les teves responsabilitats  a  l’escola?  Com s’organitzen?

Des  de  la  direcció  es  fa  una organització dels equips, cada professor  és  especialista  en un  instrument,  però  també treballem per grups, en unitats didàctiques  globalitzades  de llenguatge musical i amb cada instrument. Fem classes  individuals i classes col•lectives. També,  per  exemple,  treballem  amb  el  ritme  i  la  improvisació  conceptualment,  donant recursos als alumnes per ser més creatius...

Quines  han  estat  les  millores amb  la construcció de la  nova  escola?  Hi  haurà més professorat, més  alumnat  i  per  tant  menys  llista d’espera?

És evident que hi ha una millora, un espai més ampli, millor entrada, aules polivalents... Hi ha una aula, que gràcies a una mampara insonoritzada es pot  transformar en dos, on es poden fer més actes, com per exemple assaigs generals,  lliuraments de premis i reunions de pares  i mares, quan  abans s’havien  de  fer  a  la  sala  de plens de l’Ajuntament.

No  és  probable  que  tinguem professorat  nou,  almenys  de moment. La  construcció de  l’escola  era  l’últim  pas, per  sort,  ja vaig estipular des d’un principi  al projecte, que els  professors  havien  de  ser titulats superiors, la qual cosa facilita molt el treball i la seva qualitat pedagògica, millorant i  creant  noves  ofertes  amb els mateixos  recursos. A més a  més,  la  nova  escola  és  un dels  requisits  per  aconseguir la subvenció de la Generalitat de 600 euros a  l’any, per nen matriculat de 4 a 18 anys. La construcció  de  l’escola  era l’últim pas, des del principi del projecte,  aquests  8  anys  hem guardat els plans d’actuació  i tota la documentació... i per fi ja ha estat aquí l’inspector i es començarà a tirar endavant tot el procés.

Al  tenir més  espai  si  que  és possible acceptar nou alumnat, ja que  tenim  idees, nous projectes, però més en l’àmbit de grup, com pot  ser, per exemple, una banda  d’instruments de metall.

Consideres  les  escoles  de música  centres  lúdics  i  culturals o centres docents?

Centres totalment docents. No vol dir que no sigui una metodologia lúdica, especialment amb  els  més  petits,  amb  activitats on l’alumne s’ho passi bé, però, considerem que hem d’incidir  en  la  integració  de la  persona  amb  l’instrument i això requereix un  temps, un esforç i una dedicació.

Creus que hi hauria d’haver una millora en el sistema educatiu  envers  les  escoles  de música? Ja que son regulades per la LODGE, perquè creus que  no  són  considerades com  altres  ensenyaments artístics,  sense  cap  tipus  de titulació vàlida?

Crec  que  hi  ha  una  confusió  en  aquest  àmbit. Abans l’estructura era, grau elemental, grau mitjà  i grau superior per  accedir  al  conservatori. L’escola,  té  una  funció  clara en  l’actualitat i és i hauria de ser, un espai per al poble, on tot  aquell  que  vulgui,  pugui accedir a  la música  i als seus ensenyaments integrals també com a persones, no  tot aquell que  estudia música ha de  ser músic. Ara bé,  si  l’alumne  té dots  per  la música,  nosaltres incidirem  i  el  potenciarem,  i des  d’aquí  podrà  accedir  als graus superiors  ja que el professorat  d’aquesta  escola  té els  títols  adients  perquè  això sigui possible.

Consideres que existeix una precarietat al sector? En relació a la regulació i el control de les titulacions del professorat i a la falta d’unifcació de  preus  i  sous  del  professorat  entre  les  diferents  escoles?

Sí, es evident. Les escoles de música han estat creades amb molt de voluntarisme per persones que hi creiem. En honor a la veritat a la meva experiència, vaig reivindicar  quina seria  la  situació  en  aquesta escola  i  com  a  requisit  havia d’haver  professorat  amb  titulació  superior.  Tenim  un  sou digne, sempre es pot millorar, però  estem  contents.  Encara que sí que conec altres escoles que no  estan  en  aquesta  situació.

Qui  estableix  els  preus  de l’escola i els sous del professorat? Baixarà, augmentarà o es mantindrà el preu de la matrícula i les classes?

L’Ajuntament és qui estableix els preus com a ens titular, tant de sous com de la matrícula i les  classes.  Si  l’Ajuntament replantejarà o no els preus una vegada  aconseguida  la  subvenció, no ho sé, ja que no és decisió meva.

Creu que la majoria de contractes  temporals de  juny a setembre  dels  professors  a les  escoles  catalanes  influeixen d’una manera negativa directament als usuaris?

Està  claríssim.  Parlo  per  experiència en altres escoles, no hi ha  línia metodològica si el professorat  està  de  pas  i  no s’implica. Lògicament aquests buscaran un lloc de treball més digne, ja que tenen moltes inquietuds  i  han  dedicat  molts anys a l’estudi meticulós de la música.

La  nova  escola  és  un  pas molt  positiu,  però  existeix  un  diàleg  obert  amb l’Ajuntament per tal que hi hagi  una  continuïtat  en  les millores dels serveis als usuaris?

Hi  ha  una  relació  constant amb  l’Ajuntament.  Sempre que  es  planteja  temes  de  selecció  de  professorat  i  sous del  professorat.  Una  fluïdesa en el tracte, és necessària.

Creus que  es  construirà un auditori? On  fan  les  actuacions a f de curs? Quines altres activitats s’organitzen a l’escola?

No tinc noticia de la construcció d’un auditori, la meva proposta  va  ser  una  escola  amb auditori. Tenim la sala polivalent, però no és ni molt menys un auditori.Hem de  fer  les actuacions de fi de curs a la Diadema, ja que són molts pares i mares, molts alumnes i dos concerts.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

 

©2009 Embat | by TNB