Entrevista a Celina Lamela
“L’Escola de Música ha de ser un espai pel poble, on tothom pugui accedir a la música i als seus ensenyaments integrals”
Celina Lamela és la directora de l’Escola Municipal de Música de Corbera de Llobregat, que consta d’uns 160 alumnes. La Celina és directora a Corbera des de l’any 2001, titulada superior de llenguatge musical i de piano, s’ha especialitzat en la pedagogia del llenguatge musical. És la creadora del projecte de l’escola, que va ser aprovat i posat en funcionament al c/ la Pau on han estat vuit anys fins al dia d’avui. Després de molts entrebancs, mesos de discussions i obres, finalment ha obert la nova escola de música amb noves instal•lacions necessàries per poder desenvolupar la cultura musical a Corbera. Avui fem l’entrevista a les noves instal•lacions situades al c/ de Casanova, 26
Quines són les teves responsabilitats a l’escola? Com s’organitzen?
Des de la direcció es fa una organització dels equips, cada professor és especialista en un instrument, però també treballem per grups, en unitats didàctiques globalitzades de llenguatge musical i amb cada instrument. Fem classes individuals i classes col•lectives. També, per exemple, treballem amb el ritme i la improvisació conceptualment, donant recursos als alumnes per ser més creatius...
Quines han estat les millores amb la construcció de la nova escola? Hi haurà més professorat, més alumnat i per tant menys llista d’espera?
És evident que hi ha una millora, un espai més ampli, millor entrada, aules polivalents... Hi ha una aula, que gràcies a una mampara insonoritzada es pot transformar en dos, on es poden fer més actes, com per exemple assaigs generals, lliuraments de premis i reunions de pares i mares, quan abans s’havien de fer a la sala de plens de l’Ajuntament.
No és probable que tinguem professorat nou, almenys de moment. La construcció de l’escola era l’últim pas, per sort, ja vaig estipular des d’un principi al projecte, que els professors havien de ser titulats superiors, la qual cosa facilita molt el treball i la seva qualitat pedagògica, millorant i creant noves ofertes amb els mateixos recursos. A més a més, la nova escola és un dels requisits per aconseguir la subvenció de la Generalitat de 600 euros a l’any, per nen matriculat de 4 a 18 anys. La construcció de l’escola era l’últim pas, des del principi del projecte, aquests 8 anys hem guardat els plans d’actuació i tota la documentació... i per fi ja ha estat aquí l’inspector i es començarà a tirar endavant tot el procés.
Al tenir més espai si que és possible acceptar nou alumnat, ja que tenim idees, nous projectes, però més en l’àmbit de grup, com pot ser, per exemple, una banda d’instruments de metall.
Consideres les escoles de música centres lúdics i culturals o centres docents?
Centres totalment docents. No vol dir que no sigui una metodologia lúdica, especialment amb els més petits, amb activitats on l’alumne s’ho passi bé, però, considerem que hem d’incidir en la integració de la persona amb l’instrument i això requereix un temps, un esforç i una dedicació.
Creus que hi hauria d’haver una millora en el sistema educatiu envers les escoles de música? Ja que son regulades per la LODGE, perquè creus que no són considerades com altres ensenyaments artístics, sense cap tipus de titulació vàlida?
Crec que hi ha una confusió en aquest àmbit. Abans l’estructura era, grau elemental, grau mitjà i grau superior per accedir al conservatori. L’escola, té una funció clara en l’actualitat i és i hauria de ser, un espai per al poble, on tot aquell que vulgui, pugui accedir a la música i als seus ensenyaments integrals també com a persones, no tot aquell que estudia música ha de ser músic. Ara bé, si l’alumne té dots per la música, nosaltres incidirem i el potenciarem, i des d’aquí podrà accedir als graus superiors ja que el professorat d’aquesta escola té els títols adients perquè això sigui possible.
Consideres que existeix una precarietat al sector? En relació a la regulació i el control de les titulacions del professorat i a la falta d’unifcació de preus i sous del professorat entre les diferents escoles?
Sí, es evident. Les escoles de música han estat creades amb molt de voluntarisme per persones que hi creiem. En honor a la veritat a la meva experiència, vaig reivindicar quina seria la situació en aquesta escola i com a requisit havia d’haver professorat amb titulació superior. Tenim un sou digne, sempre es pot millorar, però estem contents. Encara que sí que conec altres escoles que no estan en aquesta situació.
Qui estableix els preus de l’escola i els sous del professorat? Baixarà, augmentarà o es mantindrà el preu de la matrícula i les classes?
L’Ajuntament és qui estableix els preus com a ens titular, tant de sous com de la matrícula i les classes. Si l’Ajuntament replantejarà o no els preus una vegada aconseguida la subvenció, no ho sé, ja que no és decisió meva.
Creu que la majoria de contractes temporals de juny a setembre dels professors a les escoles catalanes influeixen d’una manera negativa directament als usuaris?
Està claríssim. Parlo per experiència en altres escoles, no hi ha línia metodològica si el professorat està de pas i no s’implica. Lògicament aquests buscaran un lloc de treball més digne, ja que tenen moltes inquietuds i han dedicat molts anys a l’estudi meticulós de la música.
La nova escola és un pas molt positiu, però existeix un diàleg obert amb l’Ajuntament per tal que hi hagi una continuïtat en les millores dels serveis als usuaris?
Hi ha una relació constant amb l’Ajuntament. Sempre que es planteja temes de selecció de professorat i sous del professorat. Una fluïdesa en el tracte, és necessària.
Creus que es construirà un auditori? On fan les actuacions a f de curs? Quines altres activitats s’organitzen a l’escola?
No tinc noticia de la construcció d’un auditori, la meva proposta va ser una escola amb auditori. Tenim la sala polivalent, però no és ni molt menys un auditori.Hem de fer les actuacions de fi de curs a la Diadema, ja que són molts pares i mares, molts alumnes i dos concerts.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada